Main Article Content

Authors

In this article we take a look at the feelings, experiences and circumstances of six artists from Cali during the COVID-19 pandemic. Our perspective is not unprepared, neither similar to those researchers seeking to confirm their assumptions. We have used in this exercise of reflection some postulates of Bruno Latour's pragmatic sociology that proposes that within the social framework or network we must consider the action of agents or 'actants' that can be human and non-human. From this perspective, we were able to show how, for a long time, but with greater force during the pandemic, artistic creation generates a network of actions that link 'actants' of various types, also, we understood the power of art as a device through which we can question, dialogue and reflect on the context.

Laura Flórez, Universidad del Valle

Estudiante de comunicación social, Universidad del Valle, Cali, Colombia.

Valeria López Carvajal, Universidad del Valle

Estudiante de comunicación social, Universidad del Valle, Cali, Colombia.

Nicolás Jaramillo, Universidad del Valle

Estudiante de comunicación social, Universidad del Valle, Cali, Colombia.

Juan Pablo Laguna, Universidad del Valle

Estudiante de comunicación social, Universidad del Valle, Cali, Colombia.

Ana María Díaz Jordán, Universidad del Valle

Docente de la Escuela Comunicación Social, Comunicadora Social-Periodista, Magíster en Comunicación, Candidata a doctora en Sociología, Universidad del Valle, Cali, Colombia.

Flórez, L., López Carvajal, V., Jaramillo, N., Laguna, J. P., & Díaz Jordán, A. M. (2022). CALITARSIS. The look of six artists from Cali, Colombia, during the pandemic of 2020. NEXUS, (32), e30212122. https://doi.org/10.25100/n.v0i32.12122

Abreu, N. R. de., Baldanza, R. F y Guedes G., S. M. (2009). Os grupos focais on-line: das reflexões conceituais à aplicação em ambiente virtual. Journal of Information Systems and Technology

Management, 6(1), 5-24. http://dx.doi.org/10.4301/s1807-1775200900010000

Becker, H. (2015). Para hablar de la sociedad la sociología no basta. Siglo Veintiuno Editores. https://elagentedelcaos.files.wordpress.com/2018/04/howard-becket-para-hablar-de-la-sociedad-la-sociologia-no-basta.pdf

Bolaños, A. [@eabolanos]. (25 de junio de 2020). Sentirse azul en el confinamiento. Ilustración para el #replicart2020 gracias a @tatandeleon y @elaamarellus por la invitación. Dupla @pajaroazur [ilustración] [post]. Instagram. https://www.instagram.com/p/CB2OcSljvJx/

Callon, M. (1999). Actor-network theory– The market test. En J. Law y J. Hassard (Eds.), Actor Network Theory and after (pp. 150-195). Blackwell Publishers.

Castellanos, M. (23 de marzo de 2020). El sector cultural es uno de los más afectados por la pandemia. Razón Pública. https://razonpublica.com/sector-cultural-uno-los-mas-afectados-covid-19/

Conto, J. P. ( 18 de junio de 2020). Música, industria y pandemia: ecos de una crisis. Radiónica. https://www.radionica.rocks/analisis/musica-industria-y-pandemia-ecos-de-una-crisis

García-Canclini, N. (1987). Ni folklórico ni masivo ¿Qué es lo popular?. Diálogos de la comunicación, (17), 1-8. https://www.infoamerica.org/documentos_pdf/garcia_canclini1.pdf

Giddens, A. y Sutton, P. (2017). Sociología. Alianza Editorial.

Harrington, A. (2004). Art and Social Theory. Polity Press.

Instituto Popular de Cultura. (2021). Investigar a través de las Artes Populares. Guía introductoria No. 1. Imprenta Departamental. https://www.institutopopulardecultura.edu.co/recursos/documentos/investigaciones/Investigar_a_trav%C3%A9s_de_las_artes_populares.pdf

Latour, B. (2008). Reensamblar lo social. Una introducción a la teoría del actor-red (1a edición). Manantial. https://seminariosocioantropologia.files.wordpress.com/2016/08/orca_share_media1470719009830-1.pdf

Martínez-Quintero, F. (2020). Mediaciones de la memoria: el arte frente a la violencia política en Colombia. Eleuthera, 22(1), 106-123. https://doi.org/10.17151/eleu.2020.22.1.7

Mills, W. (1970). La imaginación sociológica. Oxford University Press. https://zoonpolitikonmx.files.wordpress.com/2014/08/wrigth-mills-la-imaginacic3b3n-sociolc3b3gica.pdf

Organización Panamericana de la Salud. (24 de marzo 2021). Reporte de Situación COVID-19 Colombia. No. 213. https://www.paho.org/es/documentos/reporte-situacion-covid-19-colombia-no-213-24-marzo-2021

Presidencia de la República. (15 de abril de 2020). Decreto 561. Por el cual se adoptan medidas transitorias en materia de cultura en el marco del Estado de Emergencia Económica, Social y Ecológica. https://dapre.presidencia.gov.co/normativa/decretos-2020/decretos-abril-2020

Presidencia de la República. (25 de marzo 2020). Decreto 475. Por el cual se dictan medidas especiales relacionadas con el sector Cultura, dentro del Estado de Emergencia Económica, Social y Ecológica. https://dapre.presidencia.gov.co/normativa/decretos-2020/decretos-abril-2020

Russi-Alzaga, B. (1998). Grupos de discusión: de la investigación social a la investigación reflexiva. En

J. Galindo Cáceres (coord.), Técnicas de investigación en sociedad, cultura y comunicación (pp. 75-116). Addison Wesley Longman. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=2049

Semana. (17 de marzo de 2021). Todo lo que debe saber de la etapa 2 de vacunación contra el coronavirus en Colombia. https://www.semana.com/nacion/articulo/todo-lo-que-debe-saber-de-la-etapa-2-de-vacunacion-contra-el-coronavirus-en-colombia/202159/

Vilar, G. (2015). Cuatro conceptos de investigación artística. Ministerio de Economía y Competitividad.

Wolff, J. (1998). La producción social del arte. Ediciones AKAL.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.