Main Article Content

Authors

The object of this article is to perform a comparative between “The Purloined Letter”, by Edgar Allan Poe, and three narratives that appear in Seis problemas para Don Isidro Parodi, by Honorio Bustos Domecq (Jorge Luis Borges and Adolfo Bioy Casares). This research is based on Comparative Literature, through Thematology. Thus, it was found that Poe's narration constitutes the creation model of Bustos Domecq’s stories.

Heladio Colín Medina, Universidad Autónoma de Querétaro, Querétaro, México

Graduate in Latin American Letters, master in Humanities: Literary Studies and doctor in Humanities: Literary Studies from the Faculty of Humanities of the Autonomous University of the State of Mexico. Student of the degree in Psychology from UNAM. Content developer at the Digital University of the State of Mexico. He has research stays at the University of Castilla-La Mancha, the Complutense University of Madrid and the University of Havana. He is currently doing a postdoctoral stay at the Faculty of Languages ​​and Letters of the Autonomous University of Querétaro. He has published in national and international journals and has been a reviewer of refereed articles in the area of ​​Theory and Literature. His lines of research are history and literature, literature and critical thinking and work in collaboration between Jorge Luis Borges and Adolfo Bioy Casares. He is currently a candidate for the National System of Researchers of Mexico, disseminator of the gender perspective, professor of the Master's Degree in Teaching of Literary Studies (UAQ) and member of the Mexican Society of Caribbean Studies and the Catalog of Publishing Professionals (UNAM).

Colín Medina, H. (2024). The search for the lost object. A comparative study of “La carta robada”, by Edgar Allan Poe with three stories from Seis problemas para don Isidro Parodi, by Honorio Bustos Domecq. Poligramas, (58), e20613291. https://doi.org/10.25100/poligramas.v0i58.13291

Anderson, Benedict. Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y difusión del nacionalismo. FCE. 2006.

Borges, Jorge Luis y Casares, Adolfo. Seis problemas para Don Isidro Parodi, Buenos Aires, Alianza, 1942.

Colín, Heladio. Parodia, nacionalismo y otras cuestiones en tres cuentos De seis problemas para don isidro Parodi, de Honorio Bustos Domecq [Tesis para obtener el grado de doctorado], Toluca, Uaemex. http://ri.uaemex.mx/handle/20.500.11799/138150

Domínguez, Martha Susana. “Chesterton en Borges” en Revista de Literaturas Modernas, Núm. 35, 2015. https://bdigital.uncu.edu.ar/99

Genette, Gerard. Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Taurus, 1989.

Giurca, Dana. La novela policiaca. Modelos estructuras y tipos en la novela rumana contemporánea (Tesis para obtener el grado de Doctora). Universidad de La Rioja. 2014.

Gramuglio, María Teresa. “Bioy, Borges y Sur. Diálogos y duelos”. En Nacionalismo y cosmopolitismo en la literatura argentina”. Rosario: Editorial Municipal de Rosario, 2013.

Kristeva, Julia. Semiótica 1. Fundamentos, 1981.

Mascioto, María de los Ángeles. “Los relatos de ficción-prisión de Borges y Bioy Casares: Seis problemas para don Isidro Parodi (1942)”, CELEHIS – Revista del Centro de Letras Hispanoamericanas, año 30 – Nro. 41, 2021. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.17332/pr.17332.pdf

Monacci, Laura. “Paradojas del Nacionalismo Argentino 1930-194”. V Congreso de relaciones internacionales. 2010 https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/40132

Oubali, Ahmed. “Borges y la deconstrucción del género policial”. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, Alicante. 2022. https://www.cervantesvirtual.com/obra/borges-y-la-deconstruccion-del-genero-policial-1214100/ Parodi, Cristina. Borges-Bioy en contexto. Una lectura guiada de H. Bustos Domecq y Suárez Lynch. Borges Center, 2018.

Parodi, Cristina. Borges-Bioy en contexto. Una lectura guiada de H. Bustos Domecq y Suárez Lynch. Borges Center, 2018.

Pellicer, Rosa. “B. Lynch Davis, H. Bustos Domecq, B. Suárez Lynch y otros escritores falsarios”. Tropelías. 2020. https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.202074787 DOI: https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.202074787

Pimentel, Luz Aurora. “Qué es la literatura comparada y cómo se puede usar en la enseñanza de la literatura”, Facultad de Filosofía y Letras, UNAM. (1988-1990). http://teorialiteraria.filos.unam.mx/mis_archivos/u8/01_pimentel_comparada.pdf

Rodríguez, Emir “Los colaboradores” en Borges por él mismo. Editores, Caracas, 1991.

Rodríguez, Gerardo. La marginalidad como opción en Katherine Mansfield: postmodernismo, feminismo y relato corto. Tesis para obtener el grado de doctorado. Universidad de Granada. 2008. https://digibug.ugr.es/handle/10481/4584

Unda, Pablo. Borges y el policial “trasnochador” en Las Noches de Goliadkin. Crítica. Cl. 2007. https://critica.cl/literatura/borges-y-el-policial-%E2%80%9Ctrasnochador%E2%80%9D-en-las-noches-de-goliadkin

Vizcarra, Hector. «El ciclo de Isidro Parodi: Reinterpretación paródica del relato clásico». Literatura: teoría, historia, crítica, vol. 14, n.º 2, julio de 2012, https://revistas.unal.edu.co/index.php/lthc/article/view/37131

Zuleta, Mauricio. “La sátira paródica de la vanguardia literaria en Crónicas de Bustos Domecq”. Disertación de grado previa a la obtención del título de Licenciatura en comunicación con mención en comunicación y Literatura. Pontificia Universidad Católica del Ecuador. 2020. https://repositorio.puce.edu.ec/handle/123456789/22771

Todorov, Zvetan "Tipología de la novela policial", en Fausto, III: 4. Buenos Aires, 1974.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.