Efraín González in two cinematographics scripts: Myth and reality
Main Article Content
The screenplays: Efraín (1980) by Jairo Aníbal Niño and Siete Colores (Seven Colors) (1981) by Dunav Kuzmanich, show Efraín González as a symbol of resistance to the waves of violence that took place in Colombia in the 20th century, especially between 1948 and 1966. These texts become in the same way a reference for study that allows us to approach this period, identifying in them the hero transformed by literature and unveiling the myth that he originates.
Barbosa, Héctor. “Efraín González, divino demonio”. En: Boletín Cultural y Bibliográfico. Bogotá. Vol.32, no. 38. 1995. 123-124. Impreso.
Gómez G., Pedro. La antropología estructural de Claude Lévi-Strauss: ciencia, filosofía, ideología. Madrid: Editorial Tecnos. 1981. Impreso.
Kuzmanich, Dunav. “Siete Colores”. En: Cine de la violencia. Bogotá: Ediciones de la Universidad Nacional de Colombia. 1981. 224-306. Impreso.
Lévi-Strauss, Claude. Antropología estructural: mito, sociedad, humanidades. México: Siglo Veintiuno. 1983. Impreso.
Lévi-Strauss, Claude. Mitológicas I. Lo crudo y lo cocido. México: Fondo de Cultura Económica. 1968. Impreso.
Niño, Jairo A. “Efraín”. En: Cine de la violencia. Bogotá: Ediciones de la Universidad Nacional de Colombia. 1980. 147-223. Impreso.
Pacheco, Carlos. “La historia en la ficción hispanoamericana contemporánea: perspectivas y problemas para una agenda crítica”. En: Estudios, IX. Caracas. no. 18. 2001. 205-224. Impreso.
Rivas, Luz Marina. La novela intrahistórica. Mérida: Ediciones El otro el mismo. 2004. Impreso.
Steiner, Claudia. “Un bandolero para el recuerdo: Efraín González también conocido como ‘El siete colores’”. En: Revista Antípoda. Bogotá: Universidad de los Andes. Departamento de Antropología. Bogotá. 2006.
Impreso.
Villanueva M., Orlando. Guerrilleros y bandidos. Alias y apodos de la violencia en Colombia. Bogotá: Editorial Universidad Distrital Francisco José de Caldas. 2007. Impreso.