Philosophy and literature in Deleuze and Guattari: creation and the event
Main Article Content
This article studies the relation between philosophy and literature for Deleuze and Guattari. The central argument is that the differential lies exactly on the same concept that connects them, which is the event. Given the way both relate to the event, we can understand that these arts of creation open the possibility to changes in human life. The first part presents the conception of art and philosophy, on the basis of the block of sensation and the concept. The second part presents the particularity of literary creation in respect to language, writing, sense and the event. The third part completes the relation of literature to the event on the basis of the concept of line of flight and its temporal character. The fourth (and last) part concludes with an explanation of the differential between literature and philosophy and opens new research possibilities for literature and politics.
Beaulieu, A. (2012). Cuerpo y Acontecimiento: la estética de Gilles Deleuze. Buenos Aires: Letra viva.
Ansell Pearson, K. (1997). Deleuze and Philosophy: the Difference Engineer. Londres: Routledge.
Bouaniche, A. (2007). Gilles Deleuze, une introduction. Paris: Pocket.
Boundas, Constantin V. (2006). Deleuze and Philosophy. Edinburgo: Edinburgh University Press.
Bourassa, A. (2009). Deleuze and American Literature. Nueva York: Palgrave MacMillan.
Bryden, M. (2007). Gilles Deleuze Travels in Literature. Nueva York: Palgrave McMillan.
Buchanan, I., & Marks, J. (2003). Deleuze and Literature. Edinburgh, Edinburgh University Press.
Burns, L. (2012). Contemporary Caribbean Writing and Deleuze Literature Between Postcolonialism and Post-Continental Philosophy. Londres: Continuum Literary Studies.
Buydens, M. (2005) Sahara l’esthétique de Gilles Deleuze, Paris, Vrin,
Clancy, R. (2015). Towards a Political Anthropology in the Work Of Gilles Deleuze Psychoanalysis and Anglo-American Literature. Leuven: Leuven University Press.
Deleuze, G. (1997). Crítica y clínica. Barcelona: Anagrama.
Deleuze, G. (2002). Diferencia y Repetición. Buenos Aires: Amorrortu editores.
Deleuze, G. (1996). El Bergsonismo, Madrid, Ediciones Cátedra S.A.
Deleuze, G. (1987). Estudios sobre cine 2: imagen-tiempo. Buenos Aires: Paidós.
Deleuze, G. (1994). Lógica del sentido. Bs. As.: Paidós.
Deleuze, G. (2005). La Isla Desierta, Madrid, Pre-textos.
Deleuze, G., y Guattari, F. (1990). Kafka. Por una literatura menor. México: Era.
Deleuze, G., y Guattari, F. (2001) ¿Qué es filosofía?. Barcelona: Editorial Anagrama.
Deleuze, G., y Guattari, F. (2012). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Editorial Pre-textos.
Dosse, F. (2009) Gilles Deleuze y Félix Guattari: Biografía cruzada. México: Fondo de Cultura Económica.
Faulkner, Keith W. (2006). Deleuze and the Three Syntheses of Time. Nueva York: Peter Lang.
Fokkema, D.W. & Ibsch, E.(1984). Teorías de la literatura del siglo XX: estructuralismo, marxismo estética de la recepción y semiótica. Madrid: Cátedra. Cap. 2, 3 y 4.
García Berrío, A. (1994). Teoría de la literatura (la construcción del significado poético). Madrid: Cátedra. Parte I y II.
García Núñez, A. (2010). Gilles Deleuze. La ontología menor: de la política a la estética. En: Revista de Estudios Sociales. No. 35. Bogotá: Universidad de los Andes. Facultad de Ciencias Sociales, pp. 41-52. Recuperado de http://res.uniandes.edu.co/view.php/631/view.php. Consultado: junio.10.2014.
Goldman, L. (1980) La creación cultural en la sociedad moderna. Barcelona: Fontamara. Cap. 4.
Hauser, A. (2005) The Social History of ArtVol I-IV. Nueva York: Routledge.
Hallward, P. (2006) Out of this World: Deleuze and the Philosophy of Creation. Londres: Verso.
Kayser, Wolfgang (1981). Interpretación y análisis de la obra literaria, Madrid: Gredos.
Lambert, G. (1998) On the Uses and Abuses of Literature for Life: Introduction to the Literary Clinic. En: Postmodern Culture, vol. 8, no. 3.
Lambert, G. (2002). The non-philosophy of Gilles Deleuze. Nueva York: Continuum Books, 2002.
Lecercle, J-J. (2010). Badiou and Deleuze Read Literature. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Luckacs, G. (1980) Estética. Vol III.
Maldonado, J.F. (2011). Música y creación en el pensamiento de Gilles Deleuze: de la pedagogía del concepto a la filosofía de la música. Madrid: Editorial Académica Española.
Massumi, B. (2002) A Schock to Thought: Expression After Deleuze and Guattari. Nueva York: Routledge.
Martínez M., F. J. (2009). Ontología y diferencia: la filosofía de Gilles Deleuze. En: Eikasia. Revista de Filosofía, año IV, 23 (marzo 2009). Oviedo: Ed. Eikasia. Accesible en internet: http://www.revistadefilosofia.org/23-03.pdf Consultado: junio.10.2014.
O'Suillivan, S. (2006). Art Encounters: Deleuze and Guattari Thought Beyond Representation. Nueva York: Palgrave McMillan.
Patton, P. (1997) Deleuze: A Critical Reader. Oxford: Blackwell Publishers Ltd.
Patton, P. (2005) “Deleuze and Democracy”. Contemporary Political Theory, 2005, 4, 400–413.
Sauvagnargues, A. (2004). Del animal al arte. Madrid: Amorrortu.
Scarpit, Robert et.al. (1974). Hacia una sociología del hecho literario. Madrid: Eduicusa. Social Jacques Dubois y Pierre Oreccioni.
Smith, D. W. Ed. (2012). The Cambridge Companion to Deleuze. Nueva York: Cambridge University Press.
Taylor, C. (1996). Las fuentes del yo: laconstrucción de la identidad moderna. Barcelona: Paidós.
Žižek, S. (2006). Guia de cine para pervertidos. Recuperado de http://www.teledocumentales.com/la-guia-de-cine-para-pervertidos-subtitulado/Consultado: Junio.20.2014.
Downloads
Accepted 2018-01-26
Published 2017-07-15
De acuerdo con nuestra política (Licencia Creative Commons CC BY-NC-SA 4.0) los artículos presentados y sometidos al proceso editorial en la revista Praxis Filosófica no tienen costo alguno para sus autores ni retribuciones económicas para la revista. El artículo de carácter inédito, producto de investigación o de algún proyecto que se presente a Praxis Filosófica, no podrá estar sometido a otro proceso de publicación durante el proceso que se lleve en nuestra revista.