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Alain Badiou and Peter Engelmann maintained a dialogue in 2012 that was published in book form in 2013 in German (Passagen), in 2015 in French (Bayard) and in 2017 in Spanish (Trotta). As Badiou himself clarifies in the preface to the French edition (and now also to the Spanish edition), the book is born from the "absolutely pathological" state (p.9) and "absolutely aberrant" (p.43) of the contemporary world, that is reflected in the concentration of Capital: 10% of the population owns 86% of the resources. And all covered by a fetish word: democracy. In fact, one of Badiou's harshest criticisms is directed against the intellectuals of the West, who are always so willing to shed the evils of capitalism, something "easy and insufficient", but so incapable of seeing the inexorable connection between capitalism and democracy, when "Democracy is nothing more than the organization of the dominant hegemonic power" (p.40) and "democracies are dominant in the capitalist countries" (p.40) (something he already denounced in Plato's Republic: "corrupt democracy , which is the political regime of twilight capitalism ", page 212)

Henar Lanza González, Universidad del Norte, Barranquilla, Colombia

Doctora en Filosofía por la Universidad Autónoma de Madrid. Licenciada en Filosofía por la Universidad de Salamanca. Sus líneas de investigación actuales son: Historia de la Filosofía Antigua e Historia y Filosofía de la Ciencia. Entre sus principales publicaciones se encuentran: (2015) "Matemática y Física en el Timeo de Platón. Poliedros regulares y elementos naturales". En: Praxis Filosófica, v.40 fasc., pp. 85-112 y (2014) “La censura y la exclusión de la República a la luz del Timeo”. En: Eidos. Revista de filosofía de la Universidad del Norte, pp. 94 – 108.

E-mail: lanzam@uninorte.edu.co

Lanza González, H. (2018). The experience of the absolute within reach of anyone and the resurrection of the truths. Praxis Filosófica, (47), 227–235. https://doi.org/10.25100/pfilosofica.v0i47.6611
Badiou, A. (1990). Manifiesto por la filosofía (V. Alcantud, Trad.). Madrid: Cátedra (Obra original: Manifeste pour la philosophie, 1989).

Badiou, A. (2007). San Pablo o la fundación del universalismo (D. Reggiori, Trad.). Barcelona: Anthropos. (Obra original: Saint Paul. La fondation de l'universalisme, 1997).

Badiou, A. (2008). ¿Qué representa el nombre de Sarkozy? (I. Ortega Rodríguez, Trad.). Pontevedra: Ellago (Obra original: De quoi Sarkozy est-il le nom ? 2007).

Badiou, A. (2010). Segundo manifiesto por la filosofía. Buenos Aires: Bordes Manantial. (Obra original: Second manifeste pour la philosophie, 2010).

Badiou, A. (2011). Elogio del amor (N. Truong y J. Mª Solé Mariño, Trad.). Madrid: La esfera de los libros. (Obra original: Éloge de l'Amour, 2011).

Badiou, A. (2013). La República de Platón (M. C. Rodríguez, Trad.). México: FCE (Obra original: La République de Platon: feuilleton philosophique, suivi de 'incident d'Antioche: tragédie en trois actes, 2016).

Mbembe, A. (2016). Crítica de la razón negra (E. Schmukler, Trad.). Barcelona: Futuro Anterior.

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Received 2018-06-20
Accepted 2018-06-20
Published 2018-07-15